Jak vést děti k samostatnosti

Pět tipů, jak maximalizovat pozitivní vliv obrazovky a zároveň minimalizovat ten negativní

Podle průzkumů sedí školáci 25 až 30 hodin týdně před obrazovkami, pouze necelá čtvrtina z tohoto času tráví děti sledováním pořadů, které jsou určeny k jejich rozvoji. Některé studie spojují časté sledování televize a hyperaktivitu – rychle měnící se scény a speciální efekty znemožňují divákovi zpracovat viděné a důkladně pochopit obsah a získat čas na reflexi. Násilí v televizním vysílání a v počítačových hrách zvyšuje dětskou agresivitu, zkresluje vnímání reality, podporuje pasivitu a omezuje komunikaci v rodině. Nicméně televizní obrazovky i počítače patří k našemu každodennímu životu, a to děti vnímají. Jak tedy využít televizní obrazovku v náš prospěch?
Téma:

5. Teoretická část programu

Pro pochopení teoretického základu systému, na kterém je postaven tento program, je nutné se blíže seznámit s následujícími termíny:
Téma:

Co má společného SEAL a výchova dětí? Část 2/2

V předchozím díle jsme si popsali první tři vlastnosti, které se naučí členové nejelitnější speciální jednotky SEAL a jsou zároveň i vhodné pro děti – pomáhat si navzájem, chodit včas a pochopit, že mysl ovládá tělo. Nyní budeme pokračovat dalšími třemi vlastnostmi.
Téma:

Co má společného SEAL a výchova dětí? Část 1/2

Nedávno se mi do ruky dostala velice zajímavá kniha – rady rodičům dětí od bývalého člena amerických speciálních jednotek SEAL. Zpočátku jsem k tomu přistupoval s dosti velkou nedůvěrou a asi tušíte proč. Nemám rád takový ten vojenský spartánský přístup, kdy pyžamo musí být složené do komínků a na stěně visí nástěnka s programem dne ;-)
Téma:

"Blbněte" se svými dětmi, budou v životě úspěšnější

Nedávno jsem se začetl do článku „The importance of rough-housing with your kids“, který vyšel na serveru The Art of Manliness. Protože mne zaujal a protože se svými dcerkami „blbnu“ podobným způsobem, dovolte mi zde shrnout jeho hlavní myšlenky.
Téma:

Samostatnost dětí při nebezpečných situacích

V minulém článku jsem kromě jiných témat zmínil i maximální samostatnost dětí jako jeden z cílových stavů, které bychom jako rodiče měli u svých ratolestí dosáhnout. A teď nehovořím o finanční samostatnosti, ale o samostatném chování v případě nebezpečných situací, jako je například požár v domě, případně pokud se dítě ztratí v nákupním centru či ve městě.
Téma:

Aj samostatnosť má hranice

Problém, ktorý sa týka nejednej rodiny. Jedno z detí akoby sme ani nevedeli, že máme, a to druhé treba viesť stále doslova za ruku. Pri všetkej tej pozornosti, upretej na to nesamostatnejšie, zrazu zistíme, že to druhé – samostatné nám akoby unikalo „medzi prstami“. Nevieme nič o jeho pocitoch, potrebách, zážitkoch. Vtedy je načase si uvedomiť, že sme možno nesprávne sústredili svoju pozornosť a často aj lásku len na jedno dieťa a úplne pozabudli na to druhé. Nechceme ho predsa za jeho samostatnosť a šikovnosť „trestať“ svojou nevšímavosťou.
Téma:

Když rodič nedovolí dítěti dospět

Postupné osamostatňování a odloučení dětí od rodičů je oboustranně bolestivý proces. Trpí ten, který opouští i ten, který je opouštěn. Proces vzájemného vzdalování je téměř vždy spojen s akutní či latentní úzkostí zahrnující širokou symptomovou škálu, včetně panických atak. Naúzkost z odloučení odpovídá každý ze zúčastněných individuálně, v závislosti na stupni vývoje psychických obranných mechanismů, od těch raných (negace, projekce, projektivní identifikace, splitting – štěpení , regrese…) až po ty zralejší (odčiňování, racionalizace, sublimace aj.). Přestože děti a adolescenti trpí kvůli obtížnému osamostatňování řadou problémů, adekvátní terapeutické pomoci se jim dostane zřídkakdy. Jedním z důvodů je fakt, že jsou při hledání odborné pomoci závislí na osobách, od kterých se potřebují separovat. Těmi jsou ve většině případů rodiče. Rodiče, kteří jejich problém buď nevidí, nebo jej vidí odlišně a tak jej také prezentují u psychoterapeuta.
Téma:

Rodiče posedlí bezpečím a vhodným prostředím zpomalují děti ve vývoji

Současná společnost je do jisté míry posedlá snahou zajistit pro děti nejbezpečnější a nejvhodnější prostředí. Je to tak ale nejlepší i pro vývoj dítěte? Psycholožka Pavla Koucká o tom ve své knize Zdravý rozum ve výchově pochybuje. A mezi odborníky rozhodně není jediná.
Téma:

Ideální výchova dětí? Nechte je být!

Že největšího klidu a pohody dosáhneme tehdy, když si našich mnohdy neposedných ratolestí nebudeme všímat? Ano, je to tak. Tedy alespoň podle britského spisovatele Toma Hodgkinsona, který své poznatky ve své nové knize Líný rodič opírá o díla slavných světových spisovatelů. Jak nejlépe vychovávat děti? Nevšímejte si jich!
Téma:

Deti na ceste k samostatnosti

Paradoxom výchovy je, že v zásade smeruje k tomu, aby sa stala zbytočnou. A aj keď to niektorým (hlavne ženským) ušiam znie trošku bolestne, všetko naše výchovné úsilie v podstate mieri k tomu, aby nás naše deti mohli a vedeli opustiť. Ak má byť tento posledný cieľ výchovy splnený, musíme však deťom postupne prenechávať zodpovednosť za ich vlastný život, teda cielene rozvíjať a pestovať ich samostatnosť. A to nie je úloha ani samozrejmá, ani ľahká.
Téma:

Výchova dieťaťa k samostatnosti

Okrem iných spoločensky potrebných vlastností má správna výchova vypestúvať v dieťati veku primeranú odvahu a schopnosť samostatne rozhodovať tak, ako to vyžadujú záujmy a potreby jeho i ostatných. Pritom treba dbať o to; aby konanie dieťaťa nebolo v rozpore so spoločenskymi požiadavkami ani so spoločenskou morálkou. Tieto kladné vlastnosti môžeme u dieťaťa vypestovať len na základe vzájemnej dôvery medzi ním a rodičmi.
Téma:

Sám doma: Týrání, nebo výchova k samostatnosti?

Každý rodič si občas potřebuje vyrazit za zábavou a dítko nechat doma. Je jen otázkou času, od kdy si můžete dovolit potomka opustit. Je třeba to dobře zvážit, zejména když jde o delší dobu.
Téma:

Nejčastější omyl milujících matek

Vždycky jsem si myslela, že nízké sebevědomí patří k pubertě, k hledání sebe sama a svého místa ve společnosti dospělých. Vlastní zkušenost mě naučila, že sebevědomí se mi samostatností a finanční nezávislostí nijak nevylepšilo. A až teď – možná – jsem pochopila, že chyba není ve mně, ale v nastavených pravidlech, podle kterých své sebevědomí hodnotím. Tím, že s těmito pravidly bojuji, vlastně bojuji i sama se sebou.
Téma:

Ustoupit dítěti? Ano!

Výchovní poradci se dnes shodují: děti potřebují jasné hranice, důslednost. Konečně se zdá, že máme ten pravý mustr, zlaté pravidlo, které nás provede úskalími výchovy. Dovolím si polemizovat.
Téma:

Mýtus kvalitního času

"Není důležité, kolik času s dětmi trávíte, ale jak kvalitní tento čas je." Taky jste tohle moudro slyšeli? Nebo se jím dokonce utěšujete? I v dřívějších dobách bývali rodiče zaneprázdněni. V potu tváře pracovali, aby sebe a své potomky uživili. Oproti dnešku však s jedním, na první pohled drobným rozdílem: byli přitom dětem nablízku.
Téma:

Stránky

If you are looking for a detailed threshold guide, try these sites: www.wonderful-prague.com